måndag 6 augusti 2012

Budapest....

....vilken fantastisk stad! Där har jag spenderat ett par dagar denna semester. Vi tog flyget från Skavsta på en söndag och hem igen på onsdagen...3 kvällar och 2 hela dagar blev det och jag hade mer än gärna stannat lite till. Mycket lyckat val av hotell, ganska centralt och dessutom låg det mitt framför näsan på oss när vi kom upp från tunnelbanan... fast det såg vi inte direkt :-) Mycket äta och dricka blev det, och en hel del sightseeing, bara vara och ha det gott helt enkelt. Ungern har en väldigt våldsam och blodig historia som samtidigt är otroligt intressant och framförallt är den viktig för ungrarna själva att påminnas och påminna om. De var ju kommuniststyrda ända fram till 1989, men landet känns ändå väldigt "västerländskt" och inte så öststats-aktigt som man kanske skulle kunna tro. Normalt är jag inte jätteintresserad av att gå och titta på sevärdheter och historiska monument, men det var roligt och lärorikt!
En av dagarna åkte vi på en Hop-on-hop-off-buss. Ett kanonbra sätt att ta sig runt, hoppa av där man har lust och sedan hoppa på igen när det kommer en ny buss. Vi hoppade av vid bl.a. Citadellet för lunch......

....med den här utsikten.... :-) Buda-sidan till vänster och Pest-sidan till höger och i mitten flyter floden Donau. Tanken var nån timmes lunch och sedan ta bussen ner till stan igen...men det var varmt och efter god lunch och öl till det blir man ju lite sömnig så det fick bli en stunds vila innan vi promenerade tillbaka till bussen ;-) Kan meddela att föremålet på bilden verkligen sover på riktigt... fniss....

Den andra dagen tog vi en båttur på Donau. Det känns rätt häftigt att ha åkt på Europas näst längsta flod :-) ganska skitigt vatten dock!
Det finns så mycket jag skulle kunna berätta om resan och så mycket att se i denna vackra stad men då skulle detta bli världens längsta inlägg och antagligen rätt tradigt att läsa... Jag rekommenderar dock en tripp dit! Mat, dryck, inträden osv är billigt, det händer saker i varenda park, överallt finns det saker att göra eller titta på :-)

Annars har vi hunnit med att få en del sol på oss på hemmaplan, glass i Söderköping, lite fest,och idag en fantastisk dag i vår vackra huvudstad, med båttur Under Stockholms broar, lunch i Kungsträdgården promenad och en drink i gamla stan. Svårt att tro att solen sken från en blå himmel tidigare idag för i skrivande stund öser regnet ner där jag är!

Det har passerat ett par födelsedagar och därmed har jag pysslat ett par kort också men de får jag visa i nästa inlägg :-)

Ha det gott mina vänner!